Sağlık ve Yaşam Dergisi
Şifrenizi mı unuttunuz? Kayıt ol
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default color
  • green color
  • red color
Üye Girişi
Enerji İçeceğinin Zararları Yazdır

Salı, 27 Aralık 2011 09:21

Enerji İçeceğinin ZararlarıBirçok genç ve çocuk, özellikle spor yapacakları dönemlerde enerjilerini artırabileceğini düşünerek bu tür içecekleri kullanmaktadır. Bu içeceklerin içeriğinde fazla miktarda şeker vardır ki, bu şeker vücudun gerek duyduğu suyu alabilmesini engeller.

Enerji içecekleri çok ağır müsabakalarda yetişkin sporculara verilir; ancak bu bir dizi antrenör, beslenme uzmanı, spor hekimi gibi profesyonellerin kararı doğrultusunda olmalıdır. Bu içeceklerin (kafein içerikleri çok yüksek olan kolalı içecekler de buna dahil) yaygınca kullanılmasının bir diğer sakıncası da süt ve ayran gibi besin değeri yüksek içeceklerin yerini almalarıdır. Süt ve süt türevleri çocukların, ergenlik dönemindeki kız ve erkeklerin artan kalsiyum ihtiyacını karşılamak için en uygun içeceklerdir. Özellikle kız çocuklarda bu yaşlarda başlayan yetersiz kalsiyum alımı, ileriki yaşlarda osteoporosis(kemik ermesi) riskini artırmaktadır. Yapılan araştırmalar göstermiştir ki, 2 kutu kola vücuttan 5 mg kalsiyum ve magnezyum kaybına sebep olmaktadır. Ayrıca bu içecekler D vitamini gibi sütte bulunan birçok vitamini içermediğinden kesinlikle çocuk içeceği değildir.

Enerji içeceklerinin içindeki maddeler:
Kafein (Kafein oranı farklı markalı içeceklerde -250ml içecek için 30mg’dan 150mg’a kadar- değişir. Bu içeceklerde bulunan kafein ve/veya ephedrine, birlikte kalp sorunlarına neden olmaktadır.)

Guarana (Güney Amerika'da yetişen bir bitkiden elde edilen bir tür kafein)

Şeker (Sporcu içeceklerinde bulunan şeker miktarından daha fazla)

Suda çözülebilen Vitamin B

Protein (Aminoasit taurine de eklenmektedir. Taurin basit bir aminoasittir ve bazı içeceklerdeki oran 500 kadeh kırmızı şaraptaki orana eşdeğerdir.)

Bazı enerji içeceklerindeki kafein miktarı diğer birçok yiyecek ve içeceğe göre oldukça yüksektir. Hatta bazı enerji içecekleri, kolalı içeceklerdeki kafein miktarının 2 misli kafein içerir.

***Eğer anneler çocuklarının enerji alımını artırmak istiyorlarsa bunu bir bardak (200 ml.) sütün içine 2 yemek kaşığı (20 gr.) kadar pekmez koyarak yapabilirler. Bundan şu sonuç çıkar:
190 calori, 7gr protein, 320mg kalsiyum ve 2 mg demir; SIFIR KAFEİN…

Annelerimiz çocuklarına sağlıklı bir gelecek vermek istiyorlarsa, öncelikle buna çocuklarına sağlıklı beslenme alışkanlığı kazandırmakla başlamalıdırlar.

Önemli bir nokta da enerji içeceklerinin zararsız içeceklermişçesine günlük olarak tüketilmesi, hatta su kadar doğal bir içecek gibi kabul edilmesidir. Bu içeceklerin üzerlerinde günlük maksimum kullanımın 2-5 kutu olduğu yazılıdır. Ne var ki birçok kişi maksimum miktarda tüketimin maksimum enerji vereceği yanılgısına düşer. Oysa sözkonusu uyarı, bu içeceklerin tüketilebileceği maksimum miktarı bildirirken, bu miktarı önermemektedir. Bu tür içeceklerin fazla tüketimi ciddi fiziksel ve psikolojik sağlık soruınlarına neden olabilmektedir.

Enerji içeceklerinin yol açabileceği sağlık problemlerinden bazıları şunlardır:

  • Heyecan, kaygı
  • Yüksek enerji seviyesi
  • Yüksek vücut sıcaklığı
  • Hızlanmış kalp atışları
  • Bozuk uyku düzeni
  • Sık sık tuvalete gitme ihtiyacı
  • Diş ve ağız sorunları
  • Tolerans hali (Bir maddeye karşı toleranslı olmak, kişinin bir önceki madde kullanımında hissettiği etkiyi tekrar hissedebilmesi için aynı maddeyi bir öncekinden daha fazla miktarda almaya gereksinim duyması anlamına gelir.)
  • Bağımlılık hali (Kullanılan kafein miktarının kesilmesi veya azaltılması durumunda görülür. 6 gün boyunca günde 600mg ve daha fazla kafein kullanımında bağımlılık oluşabilir.)
  • Yoksunluk hali (Kafeine bağımlı olunduğunda veya kullanımı kesmeye karar verildiğinde gerçekleşir. Semptomları; şiddetli baş ağrıları, zayıf konsantrasyon, burun akıntısı benzeri bulgular, iritasyon (aşırı duyarlılık), yorgunluk ve bitkinlik halidir. Bu semptomlar genellikle son kafein kullanımından 12-24 saat sonra başlar ve bir hafta boyunca devam edebilir.

***Yetişkinlerde günlük kafein kullanımının 200-300mg (2-4 fincan kahve veya 1 paket çikolata) ile sınırlandırılması önerilmektedir.

 

 

 

Facebook Like Box

.

Sağlık Güzellik Siteleri